محض یار مهربان

آخرین منجی...

محض یار مهربان

آخرین منجی...

*منجی(عج) در کلام امام رضا(ع)*

میلاد ثامن الائمه مبارک باد.... 





غیبت و پنهان زیستی،دارای میراث پیامبران و نداشتن پیمان باطاغوت از ویژگی های امام عصر است که در 30 روایات امام رضا(ع) از آنها یادشده است.

عقیده به آمدن منجی که آمدنش جهان از ظلم و فساد به عدالت و معنویت می رسد، باوری همگانی و فرا دینی و قومی است. دین اسلام نیز تأکید فراوانی بر این عقیده دارد. قرآن و احادیث نبوی بسیار به آن پرداخته‌اند. امامان معصوم(ع) که جانشینان به حق پیامبر اسلام(ص) هستند انبوهی از روایات را در موضوع مهدویت بیان کرده‌اند. 


امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز احادیث متعددی در این باره دارد که بیان و بررسی تمام آنها از مجال یک مقاله خارج است. در این نوشتار سعی شده است روایاتی از ایشان که بیان‌گر ویژگی‌های امام عصر(عج) است مورد تحقیق قرار گیرد و در مجموع شش ویژگی بیان شده است که عنوانشان چنین است: 1. غیبت و پنهان زیستی 2. نداشتن پیمان با طاغوت 3. شایعة رحلت 4. جوانی و قدرت بدنی 5. دارای میراث پیامبران(ع) 6. نسل چهارم امام هشتم(ع). 


باور به منجی که قیام او سر آغاز زندگی زیبای انسانی و سرشار از معنویت و محبّت است و ظهور مبارکش به حیات ستم‌گران و فاسدان پایان خواهد داد، عقیدة تمام پیروان ادیان آسمانی و بسیاری از مکاتب بشری است. در دین مبین اسلام نیز کمتر موضوعی را می‌توان یافت که به اندازة مهدویت دارای اهمیت باشد. علاوه بر صدها آیة قرآن که بر این حقیقت دلالت می‌کند کمتر مسأله‌ای را می‌توان یافت که تا این مقدار روایت از طریق شیعه و سنی داشته باشد. خبر از منجی اسلام، حضرت مهدی موعود(عج) قدمتی به قدمت خود اسلام دارد اولین کسی که از وجود چنین شخصی خبر داده آورندة این دین یعنی حضرت ختمی مرتبت محمّد مصطفی(ص) است و صحابة فراوانی این احادیث را از ایشان شنیده‌اند. 

  میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد

پیامبر بزرگوار اسلام(ص) با تأکید می‌فرماید: وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ وَلَدِیَ الْمَهْدِیُّ(عج)(2)؛ سوگند به خدایى که مرا به حقّ به پیامبرى برانگیخت اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را طولانى کند تا فرزندم مهدى(عج) در آن روز ظهور کند. 

و در روایتی دیگر شباهت کامل امام مهدی(عج) را به خودشان چنین بیان می‌دارند. الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْق(3)؛ مهدى از فرزندان من است اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است، از نظر قیافه و اخلاق شبیه‏ترین مردم به من است‏. 

بعد از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نیز جانشینان بزرگوار ایشان، از این ذخیره الهی خبر داده‌اند و هر امامی به تناسب اوضاع اجتماعی خویش در مورد امام مهدی(عج) سخن گفته‌ است. از ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا(ع) نیز بیش از سی حدیث در موضوع مهدویت وارد شده است.(4) 

امام هشتم(ع) مانند پیامبر اسلام(ص) به حتمی بودن ظهور تصریح می‌فرماید: وَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ فِی غَیْبَتِهِ الْمُطَاعُ فِی ظُهُورِهِ لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فَیَمْلَأَ الْأَرْضَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً؛(5) و پس از حسن فرزندش حجّت قائم که در دوران غیبتش منتظر او باشند و در ظهورش از او اطاعت کنند و اگر از دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد خداى تعالى آن روز را طولانى فرماید تا خروج کند و زمین را از عدل سرشار سازد همچنان که از جور پر شده باشد. 



و وقتی قصیده دعبل به این دو بیت می‌رسد که حتمی بودن ظهور را بیان می‌کند: خُرُوجُ إِمَامٍ لَا مَحَالَةَ خَارِجٌ یَقُومُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ وَ الْبَرَکَاتِ‏ یُمَیِّزُ فِینَا کُلَّ حَقٍّ وَ بَاطِلٍ وَ یُجْزِی عَلَى النَّعْمَاءِ وَ النَّقِمَاتِ‏ 
امام رضا(ع) به شدت اشک می‌ریزد و سپس سر خود را بلند کرده می‌فرماید: یَا خُزَاعِیُّ نَطَقَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَى لِسَانِکَ بِهَذَیْنِ الْبَیْتَیْنِ(6) 


اى خزاعى! روح القدس این دو بیت را بر زبان تو جارى کرده است.‏ امام ثامن(ع) در دو بیتی که به قصیده دعبل اضافه نموده و از محل قبر خویش خبر داده باز به امام موعود(عج) اشاره می‌فرماید: 
وَ قَبْرٌ بِطُوسَ یَا لَهَا مِنْ مُصِیبَةٍ تَوَقَّدَ فِی الْأَحْشَاءِ بِالْحُرُقَاتِ‏ إِلَى الْحَشْرِ حَتَّى یَبْعَثَ اللَّهُ قَائِماً یُفَرِّجُ عَنَّا الْهَمَّ وَ الْکُرُبَات‏.(7) 

معلوم است که مهدویت در میان موضوعات کلامی، اهمیت ویژه‌ای دارد و از این اهمیت فوق العاده، می‌توان به ضرورت بررسی این مقوله در کلام گهربار عالم آل محمد(ص) پی برد. هر چند در یک مقاله نمی‌توان تمام احادیث مهدوی رسیده از این امام همام را بیان و بررسی کرد اما سعی می‌شود، برخی از ویژگی‌های امام مهدی(عج) در این مجال بررسی شود. 

6g1zbjt.jpg (600×418)



ویژگی‌های امام مهدی(عج) 

1. پنهان زیستی (غیبت): 
چنان که در مقدمه اشاره شد موضوع مهدویت توسط پیامبر اسلام(ص) مطرح شد و از آن زمان به بعد هم هر یک از امامان به فراخور فضای حاکم بر جامعه راجع به امام مهدی(عج) سخنانی بیان می‌کردند تا ضمن آشنا کردن مردم با مهدویت راه سوء استفاده را بر فرصت طلبان و مدعیان دروغین مهدویت ببندند. برای مثال در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دلیل ضعف و فرسودگی سلسلة بنی‌أمیه و تازه کار بودن والیان حکومت بنی‌عباس، قیام‌های بسیاری انجام می‌گرفت و برخی هم برای ایجاد انگیزة کافی در پیروان خود قیام را به عنوان مهدویت انجام می‌دادند.(8)

گروهی هم از امام انتظار قیام داشتند و در روایات بارها این درخواست مطرح شده است.(9) لذا روایات متعددی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) وجود دارد که از قیام‌های قبل از قیام امام مهدی(عج) نهی کرده‌اند.

در روایتی از امام باقر(ع) چنین آمده است: کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ رَایَةِ الْقَائِمِ(عج) صَاحِبُهَا طَاغُوت؛(10) 
هر پرچمی که قبل از پرچم امام مهدی(عج) فراشته گردد صاحب آن پرچم طغیان‌گر است. 

یکی از این روایات به امام رضا(ع) نیز عرضه شده است و آن حضرت ضمن تأیید اصل حدیث، تفسیر راوی را از این حدیث ردّ کرده‌اند.(11) 

حسین بن خالد گفت: به حضرت امام رضا(ع) عرض کردم: عبد اللَّه بن بکیر حدیثى را روایت نموده و آن را تأویل می‌کرد. و من می‌خواهم آن را به شما عرضه دارم. فرمود: حدیث چیست؟ عرض کردم: عبد اللَّه بن بکیر می‌گفت: عبید بن زراره براى من نقل کرد: در ایامى که محمد بن عبد اللَّه پسر امام حسن مجتبى (معروف به محمد نفس زکیه) قیام کرده بود، روزى خدمت حضرت صادق(ع) بودم که یکى از شیعیان به خدمت حضرت رسید عرض کرد: قربانت شوم محمد بن عبد اللَّه قیام کرده و مردم هم دعوت او را براى قیام پذیرفته‏اند. نظر شما درباره قیام با وى چیست؟ فرمود: «تا وقتى که آسمان و زمین آرام است‏ تو نیز آرام باش!» عبد اللَّه بن بکیر می‌گفت: در این صورت مادام که آسمان و زمین آرام است قیامى به وقوع نمى‏پیوندد و بنابراین نه قیامى است و نه قائمى! حضرت رضا(ع) فرمود: جدم حضرت صادق(ع) راست فرمود: و این طور که عبداللَّه بن بکیر تأویل کرده است نیست. منظور جدم اینست که تا وقتى آسمان از شنیدن صدا و زمین از فرو رفتن با لشکر (سفیانى) آرام است، تو نیز آرام گیر. 

اما اوضاع جامعه در دوران مبارک ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا(ع) با دوران این دو امامان متفاوت بود. امامان سابق(ع) در اکثر مواقع به دلیل سعایت‌ افراد مغرض مورد آزار و اذیّت خلفا قرار می‌گرفتند و حتی در مواردی به زندان فرستاده می‌شدند و معمولا شیعیان از ارتباط با امامان(ع) محروم بودند. اما حضرت رضا(ع) به دلیل داشتن عنوان ولایت عهدی خلیفه، دارای قدرتی سیاسی در جامعه بود و شیعیان نیز آزاد بودند و به آسانی محضر امام می‌رسیدند. این قدرت سیاسی باعث گردیده بود تا برخی از شیعیان به این گمان برسند که امام رضا(ع) همان صاحب الامر و مهدی موعود(عج) است. 

در روایتی ایوب بن نوح که مردی بسیار پرهیزکار و عابد و از وکلای امام هشتم بود(12) به ایشان عرض می‌کند: إِنِّی أَرْجُو أَنْ تَکُونَ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ وَ أَنْ یَسُوقَهُ اللَّهُ إِلَیْکَ بِغَیْرِ سَیْفٍ فَقَدْ بُویِعَ لَکَ وَ ضُرِبَتِ الدَّرَاهِمُ بِاسْمِکَ فَقَالَ مَا مِنَّا أَحَدٌ اخْتَلَفَتْ إِلَیْهِ الْکُتُبُ وَ أُشِیرَ إِلَیْهِ بِالْأَصَابِعِ وَ سُئِلَ عَنِ الْمَسَائِلِ وَ حُمِلَتْ إِلَیْهِ الْأَمْوَالُ إِلَّا اغْتِیلَ أَوْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ حَتَّى یَبْعَثَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ غُلَاماً مِنَّا خَفِیَّ الْوِلَادَةِ وَ الْمَنْشَإِ غَیْرَ خَفِیٍّ فِی نَسَبِه‏.(13) 

من امیدوارم که شما صاحب الامر باشید، و خدا امر امامت را بدون شمشیر و خونریزى به شما رساند، زیرا براى شما (به ولایت عهدى مأمون) بیعت گرفته شده و به نام شما سکه زده‏اند. 
حضرت فرمود: هیچ کس از ما خاندان نیست که مکاتبه داشته باشد و با انگشت به سویش اشاره کنند و از او مسئله بپرسند و اموال برایش برند، جز این که یا ترور شود و یا در بستر خود بمیرد (یا با شمشیر کشته شود و یا با زهر) تا زمانى که خدا براى این امر (امامت) کودکى را از ما خاندان مبعوث کند که ولادت و محل زندگی او نهان است ولى نسبت و دودمانش نهان نیست. 

در این حدیث امام رضا(ع) برای رفع شبهه می‌فرماید امام مهدی(عج) کسی است که پنهانی به دنیا می‌آید و پنهانی زندگی می‌کند. اما من شناخته شده‌ام و با من مکاتبه می‌شود، مورد پرسش واقع می‌شوم. یعنی اینها نشانة این است که من مهدی موعود(عج) نیستم. در پایان امام رضا(ع) می‌فرماید: اما پنهان زیستی بدان معنا نیست که کسی نمی‌داند او فرزند کیست. پدر و جدش کیست. 

جملة آخر ردّی بر عقیده اهل سنت است زیرا آنها بر این باورند که پدر و جدّ مهدی موعود(عج) معلوم نیست. او در آخر الزمان به دنیا می‌آید و از نسل امام حسن مجتبی(ع) است اما معلوم نیست چندمین نسل امام حسن مجتبی(ع) باشد. امام رضا(ع) این باور غلط را ردّ کرده است و می‌فرماید نَسَب امام کاملاً روشن است و چنان که در ادامه خواهد آمد امام هشتم(ع) ایشان را چهارمین نسل خویش معرفی می‌کند. 

امام رضا (ع) از پنهان زیستی امام مهدی(عج) با بیان‌های متفاوتی خبر داده‌اند: 
الف) غیبت: 
یکی از موضوعات بسیار مهمی که در مورد منجی و موعود اسلام مطرح است بحث غیبت یا زیست پنهانی است. این موضوع که متأسفانه به دلیل فهم ناصحیح اهل تسنن، مورد انکار آنها قرار گرفته است و به تندی با آن برخورد می‌کنند(14) علاوه بر ریشة قرآنی(15) اولین بار توسط پیامبر اسلام(ص) مطرح شده است.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً تَکُونُ بِهِ غَیْبَةٌ وَ حَیْرَةٌ تَضِلُّ فِیهَا الْأُمَمُ ثُمَّ یُقْبِلُ کَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ یَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما؛(16) جابر بن عبد اللَّه انصارى از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم روایت کرد که فرمود: مهدى(عج) از فرزندان من است اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است، از نظر قیافه و اخلاق شبیه‏ترین مردم به من است، براى او غیبت و حیرتى است که امّتها در آن گمراه شوند، سپس مانند شهاب ثاقب پیش آید و زمین را پر از عدل و داد نماید همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد. 

بعد از نبی گرامی اسلام(ص) نیز تمام امامان(17) از غیبت وصی آخر(عج) خبر داده‌اند. امام هشتم(ع) نیز علاوه بر این حدیث در روایت دیگری می‌فرمایند: کَأَنِّی بِالشِّیعَةِ عِنْدَ فَقْدِهِمُ الثَّالِثَ مِنْ وُلْدِی کَالنَّعَمِ یَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا یَجِدُونَهُ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ ذَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّ إِمَامَهُمْ یَغِیبُ عَنْهُمْ فَقُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِئَلَّا یَکُونَ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ إِذَا قَامَ بِالسَّیْف؛(18) 

حسن بن علىّ بن فضّال از امام رضا(ع) روایت کند که فرمود: گویا شیعیان را مى‏بینم که در فقدان سومین نسل من مانند چهارپایان در طلب چراگاه برآیند امّا آن را نیابند، گفتم: اى فرزند رسول خدا! براى چه؟ فرمود: براى آنکه امامشان از آنها نهان شود، گفتم: براى چه؟ فرمود: براى آنکه چون با شمشیر قیام کند بیعت هیچ کس بر گردنش نباشد. 

امام هشتم(ع) به دوران سخت بعد از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرده و می‌فرمایند مردم در آن دوران دچار سرگردانی می‌شوند چون امامشان غایب است. و غیبت به این دلیل است که بیعت طغیان‌گری بر گردن او نباشد. 

ب) دیده نشدن: 
تعبیر دومی که امام هشتم(ع) برای بیان پنهان زیستی امام موعود(عج) به کار برده‌اند دیده نشدن جسم ایشان است. ریّان بن صلت گوید: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) یَقُولُ: وَ سُئِلَ عَنِ الْقَائِمِ(عج) فَقَالَ: لَا یُرَى جِسْمُهُ وَ لَا یُسَمَّى اسْمُه.(19) شنیدم امام رضا علیه السلام هنگامی که از ایشان در مورد قائم پرسیده شد، می‌فرمود: جسم ایشان دیده نمی‌گردد و نامش برده نمی‌شود. 

با توجه به روایات دیگر، معلوم می‌شود منظور از بیان این ویژگی اشاره به ناشناس بودن امام است. یعنی ایشان به عنوان امام در جامعه ظاهر نمی‌شوند و کسی ایشان را به سمت امامت نمی‌بیند. نه این که واقعا جسم ایشان قابل رؤیت نباشد. بنابراین با این نوع روایات نمی‌توان عقیدة شیخیّه را ثابت کرد. آنان معتقدند امام در دوران غیبت بدن مادی ندارد و با بدن مثالی در عالم هورقلیا زندگی می‌کند و نماینده‌ای با عنوان رکن رابع در زمین دارد.(20) 

احمد عابدی از پژوهشگران معاصر در نقد عقیدة آنان می‌گوید: تحلیل این بدن هورقلیایی و اعتقاد به حیات امام زمان(عج) با بدن هورقلیایی، در واقع به معنای انکار حیات مادی امام زمان(عج) روی این زمین است؛ زیرا اگر مراد آن است که حضرت مهدی(عج) در عالم مثال و برزخ چه برزخ اول یا برزخ دوم زندگی می کند. آن چنان که قبر را آنان از عالم هور قلیا می‌دانند پس آن حضرت حیات با بدن عنصری ندارد و حیات او مثل حیات مردگان، در عالم برزخ است. دلیل عقلی می‌گوید باید غایت و هدف خداوند از آفرینش انسان زمینی، همیشه روی زمین وجود داشته باشد.(21) 

از روایات چنین بر می‌آید که مساله وجود همیشگی امام در روی زمین همواره برای شیعیان مورد سؤال بوده است و از امامان این پرسش انجام می‌گرفته است. راویان متعددی هم این پرسش را نزد امام رضا(ع) مطرح کرده‌اند. و امام با صراحت هر چه تمام‌تر با اشاره به «اضطرار به حجت» فرموده‌اند زمین بدون حجت خدا و امام لحظه‌ای هم باقی نمی‌ماند و اهلش را می‌بلعد. سلیمان جعفری (حمیری)(22) یکی از این راویان است و چنین نقل می‌کند: 
سَأَلْتُ الرِّضَا(ع) فَقُلْتُ تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ حُجَّةٍ فَقَالَ لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ طَرْفَةَ عَیْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا؛(23) 
از حضرت رضا(ع) پرسیدم: زمین از حجت خالى مى‏شود؟ فرمود اگر به قدر یک چشم به هم زدن، زمین از حجت خالى ماند اهل خود را فرو می‌برد. 

محمد بن فضیل(24) (فضل)(25) نیز همین پرسش را از امام پرسیده و همین پاسخ را گرفته است. 
نکتة مهمی که امام هشتم(ع) در این مورد به آن می‌پردازد، ردّ نقلی است که از این نوع احادیث شده. برخی از راویان از امامان قبلی(ع) نقل کرده‌اند که تعبیر باقی نماندن زمین یا بلعیدن اهلش، کنایه ‌است و منظور این است که مردم مورد غضب الهی واقع می‌شوند. امام رضا(ع) می‌فرماید چنین تفسیری صحیح نیست و منظور از بین رفتن واقعی زمین است. حسن بن علی وشاء از بزرگان اصحاب امام رضا(ع)(26) از ایشان می‌پرسد: 
هَلْ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ 
آیا زمین بدون امام باقى می‌ماند؟ 
امام پاسخ می‌دهند: خیر. عرض می‌کند: 
إِنَّا نُرَوَّى أَنَّهَا لَا تَبْقَى إِلَّا أَنْ یَسْخَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ 
چنین روایت نموده‏اند که باقى نمی‌ماند مگر خدا بر بندگانش خشم گرفته باشد. 
امام می‌فرمایند: 
لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَتْ؛(27) 
خیر نمی‌ماند در این صورت در هم فرو ریزد. 

غیر از این راوی سرشناس، راویان دیگری هم این تفسیر را برای امام رضا(ع) نقل کرده‌اند و ایشان ردّ فرموده‌اند. مانند محمد بن فضیل،(28) احمد بن عمر.(29) بنابراین سلامت زمین و اهل آن نشان دهندة وجود همیشگی حجت خدا در روی زمین است و به دلیل غیبت امام نمی‌توان وجود ایشان را انکار کرد. 

2. نبستن پیمان با متجاوزان 

امام رضا(ع) فرمودند: 
لِئَلَّا یَکُونَ لِأَحَدٍ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ إِذَا قَامَ بِالسَّیْف؛(30) 
اشاره به این نکته که در گردن امام قائم(عج) بیعتی نسبت به طاغوت نیست نشانه و ویژگی دیگری است که ناظر به بیعت امام رضا(ع) با طاغوت زمان خویش است بنابراین امکان ندارد ایشان موعود مورد نظر پیامبر(ص) باشد. 

در روایات ما عدم بیعت با سرکشان، یکی از دلیل‌های وقوع غیبت شمرده شده است. خود امام زمان(عج) در توقیعی چنین فرمودند: 
وَ أَمَّا عِلَّةُ مَا وَقَعَ مِنَ الْغَیْبَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِی(ع) إِلَّا وَ قَدْ وَقَعَتْ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ لِطَاغِیَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّی أَخْرُجُ حِینَ أَخْرُجُ وَ لَا بَیْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِیتِ فِی عُنُقِ.(31) 
و امّا علت وقوع غیبت، خداى تعالى مى‏فرماید: «اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از چیزهایى که اگر براى شما آشکار گردد شما را اندوهناک مى‏کند مپرسید»، بر گردن همه پدرانم بیعت سرکشان زمانه بود امّا من وقتى خروج نمایم بیعت هیچ سرکشى بر گردنم نیست. 

3. شایعه رحلت 

در حدیثی عالم آل محمد(ص) به دو شایعه که در دوران غیبت امام، بین مردم منتشر می‌شود، اشاره می‌فرمایند: محمد بلخی می‌گوید: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) یَقُولُ إِنَّکُمْ سَتُبْتَلَوْنَ بِمَا هُوَ أَشَدُّ وَ أَکْبَرُ تُبْتَلَوْنَ بِالْجَنِینِ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ الرَّضِیعِ حَتَّى یُقَالَ غَابَ وَ مَاتَ وَ یَقُولُونَ لَا إِمَامَ وَ قَدْ غَابَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) وَ غَابَ وَ غَابَ وَ هَا أَنَا ذَا أَمُوتُ حَتْفَ أَنْفِی؛(32) شنیدم امام رضا(ع) ” عقیده به آمدن منجی که آمدنش جهان از ظلم و فساد به عدالت و معنویت خواهد رسید، باوری همگانی و فرا دینی و قومی است. دین اسلام نیز تأکید فراوانی بر این عقیده دارد... “ 

فرمود: «شما در آتیه نزدیک به چیزى شدیدتر و بزرگ‌تر آزمایش خواهید شد، به طفلى در شکم مادر خود، و کودکى شیرخوار امتحان خواهید شد تا آن که گفته شود از دیده‏ها پنهان شد و مرد، و بگویند: دیگر امامى نیست، در حالى که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله غایب شد و باز غایب شد و غایب شد (یک بار در غار حرا و یک بار در شعب ابى طالب خانه عبد اللَّه بن ارقم و یک بار هم در غار ثور)، و این هم من که به مرگ خواهم مرد. 

شایعة اول آن که: امامی وجود ندارد. امام رضا(ع) پاسخ آن را در روایات بیانگر اضطرار به حجت داده‌اند. امام فرمودند زمین هرگز بدون امام باقی نمی‌ماند و نباید این سخن پذیرفته شود. 

شایعه دوم این که: امام از دنیا رفته است. علاوه بر این حدیث در حدیث دیگری نیز امام رضا(ع) به این سخن اشاره کرده‌اند. برادر امام کاظم(ع) نقل می‌کند که امام رضا(ع) فرمودند: 
وَ هُوَ الطَّرِیدُ الشَّرِیدُ الْمَوْتُورُ بِأَبِیهِ وَ جَدِّهِ صَاحِبُ الْغَیْبَةِ یُقَالُ مَاتَ أَوْ هَلَکَ أَیَّ وَادٍ سَلَکَ؛(33) 
و اوست دور از مردم و تنها، دور از پدر و جدّ و صاحب غیبت، مردم دربارة او گویند: معلوم نیست مرده یا هلاک شده و به کدام وادی رفته‏. 

اساساً یکی از ویژگی‌های موعود(عج) همین است زیرا وقتی مفضل بن عمر از امام صادق(ع) می‌‌پرسد: مَا عَلَامَةُ الْقَائِمِ؟ امام(ع) می‌فرماید: قَالَ إِذَا اسْتَدَارَ الْفَلَکُ فَقِیلَ مَاتَ أَوْ هَلَکَ فِی أَیِّ وَادٍ سَلَکَ؛(34) 

هنگامى که گردون آن قدر بگردد که بگویند: مرد؟ یا هلاک شد؟ در کدام بیابان پا نهاد؟ 
با توجه به این پیش بینی امامان همواره به شیعیان هشدار می‌دادند که این سخن و شایعه را از کسی نپذیرند و باور نکنند که گروهی از دفن امام می‌آیند و دستشان از خاک قبر او خاکی شده است. امام صادق(ع) به حازم بن حبیب می‌فرماید: فَمَنْ جَاءَکَ یَقُولُ إِنَّهُ نَفَضَ یَدَهُ مِنْ تُرَابِ قَبْرِهِ فَلَا تُصَدِّقْه‏؛(35) پس اگر کسى نزد تو آمد بگوید که دستش را از خاک قبر او پاک داده است تصدیقش مکن. 

جالب است بدانیم گروهی از واقفه برای اثبات ادعای خود مبنی بر زنده بودن امام موسی کاظم(ع) این نوع احادیث را بر ایشان حمل می‌کردند و یکی از اقدامات امام رضا(ع) رفع این شبهه بود.(36) 

نکتة مهم: مسالة بسیار مهمی که امام رضا(ع) در موضوع غیبت در این حدیث اشاره ‌فرموده و کمک مؤثری برای پذیرش غیبت به شمار می‌رود، پیشینة غیبت است امام می‌فرماید پیامبر اسلام(ص) نیز بارها غیبت کرده‌اند و غیبت تنها برای امام عصر(عج) اتفاق نیفتاده است که امری بی‌سابقه باشد و پذیرش آن سخت گردد. با آن که همه امامان(ع) به امر غیبت اهتمام فراوان داشته‌اند اما در میان امامان(ع) تنها امام هشتم(ع) است که به پیشینة غیبت اشاره می‌نماید پیشینه‌ای که مورد توجه خود امام زمان(عج) است و شیخ صدوق را مأمور نوشتن کتابی با همین موضوع می‌ کند و شیخ صدوق برای امتثال این امر، کتاب کمال الدین و تمام النعمه را به رشتة تحریر در می‌آورد. شیخ صدوق از مولایمان امام عصر(عج) چنین نقل می‌کند: آمُرُکَ أَنْ تُصَنِّفَ وَ لَکِنْ صَنِّفِ الْآنَ کِتَاباً فِی الْغَیْبَةِ وَ اذْکُرْ فِیهِ غَیْبَاتِ الْأَنْبِیَاء؛(37) اکنون تو را امر مى‏کنم که در باره غیبت کتابى تألیف کنى و غیبت انبیاء(ع) را در آن بازگوئى. 

4. جوانی و قوّت بدن: 

چنان که گفته شد ولایت عهدی و موقعیت سیاسی خاص امام رضا(ع) باعث شد تا اطرافیان و اصحاب امام گمان کنند ایشان امامی است که قرار است زمین را پر از عدل و داد کندد. امام برای رفع این شبهه ویژگی‌هایی از امام مهدی(عج) نقل می‌فرمایند تا معلوم شود ایشان قائم موعود(عج) نیستند. 

در روایتی از ریّان بن صلت که راوی ثقه و مورد اطمینان است(38) و امام رضا(ع) به ایشان لباسی را هدیه کرده‌اند(39) چنین نقل شده است: قُلْتُ لِلرِّضَا(ع) أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ أَنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ وَ لَکِنِّی لَسْتُ بِالَّذِی أَمْلَؤُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ کَیْفَ أَکُونُ ذَلِکَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ضَعْفِ بَدَنِی وَ إِنَّ الْقَائِمَ هُوَ الَّذِی إِذَا خَرَجَ کَانَ فِی سِنِّ الشُّیُوخِ وَ مَنْظَرِ الشُّبَّانِ قَوِیّاً فِی بَدَنِهِ حَتَّى لَوْ مَدَّ یَدَهُ إِلَى أَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَقَلَعَهَا وَ لَوْ صَاحَ بَیْنَ الْجِبَالِ لَتَدَکْدَکَتْ صُخُورُهَا؛(40) 

به امام رضا(ع) گفتم: آیا شما صاحب الامر هستید؟ فرمود: من صاحب الامر هستم امّا آن کسى که زمین را از عدل سرشار سازد همچنان که پر از جور شده باشد نیستم و چگونه او باشم در حالى که ضعف بدن مرا مى‏بینى، و قائم کسى است که در سنّ پیران و چهرة جوانان قیام کند و نیرومند باشد به حدّی که اگر دستش را به بزرگترین درخت روى زمین دراز کند آن را از جاى برکند و اگر بین کوهها فریاد برآورد صخره‏هاى آن فرو پاشد. 

وقتی عبدالسلام هَرَوی از راویان معتبر و دوست‌داران سر سخت اهل بیت(ع)(41) از امام هشتم در مورد نشانه‌های قائم آل محمد(ص) پرسش می‌کند، امام به همین پاسخ اشاره می‌فرمایند و اضافه می‌نماید که این جوانی برای موعود(عج) جاودانی است. ابوصلت می‌گوید: قُلْتُ لِلرِّضَا(ع) مَا عَلَامَاتُ الْقَائِمِ مِنْکُمْ إِذَا خَرَجَ قَالَ عَلَامَتُهُ أَنْ یَکُونَ شَیْخَ السِّنِّ شَابَّ الْمَنْظَرِ حَتَّى إِنَّ النَّاظِرَ إِلَیْهِ لَیَحْسَبُهُ ابْنَ أَرْبَعِینَ سَنَةً أَوْ دُونَهَا وَ إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِهِ أَنْ لَا یَهْرَمَ بِمُرُورِ الْأَیَّامِ وَ اللَّیَالِی حَتَّى یَأْتِیَهُ أَجَلُه؛(42) 

به امام رضا(ع) گفتم: علامت ظهور قائم شما چیست؟ فرمود: نشانه‏اش این است که در سنّ پیرى است ولى قیافه‌اش جوان است به گونه‏اى که بیننده مى‏پندارد چهل ساله و یا کمتر از آن است و نشانه دیگرش آن است که به گذشت شب و روز پیر نشود تا آنکه اجلش فرا رسد.

5. میراث‌دار پیامبران(ع): 

حضرت ثامن الحجج(ع) نشانة دیگری برای شناخت امام موعود(عج) بیان می‌دارند: یَکُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَ خَاتَمُ سُلَیْمَانَ(ع)؛(43) عصاى موسى و خاتم سلیمان علیهما السّلام با اوست. 
همراه داشتن آثار پیامبران(ع) یکی از روشن‌ترین راه‌ها برای شناختن امام مهدی(عج) از مدعیان دروغین است. سید حسنی بعد از دیدار با امام عصر(عج) از ایشان درخواست می‌نماید برای اثبات امامت خویش میراث پیامبر(ص) را نشان دهد.(44) 

در روایات از همراه داشتن زره و عمامه و سلاح و پرچم پیامبر اسلام(ص)(45) و پیراهن حضرت آدم و ابراهیم و یوسف(ع) و سنگ حضرت موسی(ع)(46) نیز سخن به میان آمده است. 

6. چهامین نسل امام رضا(ع): 

ذَاکَ الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی یُغَیِّبُهُ اللَّهُ فِی سِتْرِهِ مَا شَاءَ ثُمَّ یُظْهِرُهُ فَیَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛(47) او چهارمین نسل من است، خداوند او را در پره خود نهان سازد سپس او را ظاهر کند و به واسطه او زمین را از عدل و داد لبریز سازد هم‌چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد. 

با این بیان، امام رضا(ع) شخص امام مهدی(عج) را برای شیعیان معرفی می‌کند و روشن می‌نماید که موعود پیامبر اسلام(ص) بر خلاف ادعای اهل تسنن فردی کاملاً شناخته شده و معلوم است. و نیز بر خلاف شبهه پراکنی‌های دشمنان تشیع(48) هرگز هویت مهدی(عج) نزد اهل بیت(ع) مجهول نبوده است. 

پی‌نوشت‌ها: 
1ـ عضو هیات علمی مؤسسة آینده روشن (پژوهشکده مهدویت). 
2ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص280، ح27 (ناشر: اسلامیه‏، مکان چاپ تهران‏، سال چاپ 1395 ق‏، نوبت چاپ دوم، دو جلدی‏). 
3ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص 286، ح1. 
4 ـ ر. ک. معجم احادیث الامام المهدی(عج)، ج5، از ص441 تا ص486. (چاپ سال 1428ق، هشت جلدی). 
5 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص: 372 ح6: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ سَمِعْتُ دِعْبِلَ بْنَ عَلِیٍّ الْخُزَاعِیَّ یَقُولُ... فَقَالَ [الرضا(ع)] یَا دِعْبِلُ الْإِمَامُ بَعْدِی مُحَمَّدٌ ابْنِی وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلِیٌّ وَ بَعْدَ عَلِیٍّ ابْنُهُ الْحَسَنُ. 
6 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص: 372 ح6. 
7 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص: 374حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ دَخَلَ دِعْبِلُ بْنُ عَلِیٍّ الْخُزَاعِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) بِمَرْوَ. 
8 ـ کافی، ج‏8، ص310، ح483: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) یَقُولُ خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ الصَّیْحَةُ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْیَمَانِیُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِکَ قَبْلَ هَذِهِ الْعَلَامَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ لَا. (ناشر اسلامیه‏، مکان چاپ تهران‏، سال چاپ 1362 ش‏، نوبت چاپ: دوم، هشت جلدی). 
9 ـ کافی، ج‏1، ص356، ح16: مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْجَارُودِ عَنْ مُوسَى بْنِ بَکْرِ بْنِ دَأْبٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) أَنَّ زَیْدَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ(ع) دَخَلَ عَلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) وَ مَعَهُ کُتُبٌ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ یَدْعُونَهُ فِیهَا إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ یُخْبِرُونَهُ بِاجْتِمَاعِهِمْ وَ یَأْمُرُونَهُ بِالْخُرُوج. 
10 ـ غیبت نعمانی، ص114، ح9: وَ أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ رَبَاحٍ الزُّهْرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ عِیسَى الْحُسَیْنِیُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مَالِکِ بْنِ أَعْیَنَ الْجُهَنِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ(ع) أَنَّهُ قَالَ: 
11 ـ أمالی شیخ طوسی ص412، ح926: أخبرنا محمد بن محمد (شیخ مفید) قال أخبرنی الشریف أبو محمد أحمد بن محمد بن عیسى العلوی الزاهد، قال حدثنا حیدر بن محمد بن نعیم السمرقندی، قال حدثنا أبو عمرو محمد بن عمر الکشی، قال حدثنا حمدویه بن نصر، عن محمد ابن عیسى، عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) إِنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ بُکَیْرٍ یَرْوِی حَدِیثاً وَ یَتَأَوَّلُهُ وَ أَنَا أُحِبُّ أَنْ أَعْرِضَهُ عَلَیْکَ فَقَالَ مَا ذَاکَ الْحَدِیثُ قُلْتُ قَالَ ابْنُ بُکَیْرٍ حَدَّثَنِی عُبَیْدُ بْنُ زُرَارَةَ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) أَیَّامَ خَرَجَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ قَدْ خَرَجَ وَ أَجَابَهُ النَّاسُ فَمَا تَقُولُ فِی الْخُرُوجِ مَعَهُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) اسْکُنْ مَا سَکَنَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُکَیْرٍ فَإِذَا کَانَ الْأَمْرُ هَکَذَا فَلَمْ یَکُنْ خُرُوجٌ مَا سَکَنَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ فَمَا مِنْ قَائِمٍ وَ مَا مِنْ خُرُوجٍ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ صَدَقَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) وَ لَیْسَ الْأَمْرُ عَلَى مَا تَأَوَّلَهُ ابْنُ بُکَیْرٍ إِنَّمَا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) اسْکُنْ مَا سَکَنَتِ السَّمَاءُ مِنَ النِّدَاءِ وَ الْأَرْضُ مِنَ الْخَسْفِ بِالْجَیْش. 
12 ـ رجال‏ نجاشی ص102. 
13 ـ کافی، ج‏1، ص 342، ح25: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا‏(ع): 
14 ـ ابن قیم، المنار المنیف، ص153. 
15 ـ سوره ملک آیة 30، سورة حج آیة 45، سورة لقمان آیه 20. 
16 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص286، ح1: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ أَبِی جَمِیلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ الْجُعْفِیِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: 
17 ـ ر. ک. کمال الدین و تمام النعمة، باب 23 به بعد اخبار امامان(ع) از وقوع غیبت. 
18 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص480، ح4: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) أَنَّهُ قَالَ: 
19 ـ کافی، ج‏1، ص333، ح3: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: 
20 ـ «جوامع الکلم »رساله رشتیه، قسمت3، ص100؛ نقل از فصل‌نامه تخصصی انتظار، ش2، ص302. 
21 ـ مقاله «مهدویت و فرقه‌های انحرافی»، فصل‌‌نامه تخصص انتظار، زمستان1380، ش2، ص304. (با کمی تصرف). 
22 ـ شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ج1، ص272، ح4 (انتشارات جهان، 1378 ق، دو جلد در یک جلد). 
23 ـ محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائرالدرجات، (انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى قم، 1404 هجرى قمرى، تک جلدی) ص489، ح8، کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص204، عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج1، ص272 و علل ‏الشرائع، ج1، ص198: أَبِی عَنْ سَعْدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الدِّینَوَرِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی قَتَادَةَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ هِلَالٍ عَنْ سَعِیدِ بْنِ جَنَاحٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: 
24 ـ بصائرالدرجات، ص488، ح4. 
25 ـ عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج1، ص272، ح1. 
26 ـ رجال نجاشی، ص39. 
27 ـ بصائرالدرجات، ص489، ح7 و عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج1، ص272، ح3 و کافی، ج1، ص179، ح13: الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا(ع). 
28 ـ کافی، ج1، ص179، ح11 و عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج1، ص272، ح2. 
29 ـ بصائرالدرجات ص 489 ح 6 و عیون‏أخبارالرضا(ع)، ج1، ص272، ح2. 
30 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص480، ح4: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) أَنَّهُ قَالَ: 
31 ـ کمال الدین و تمام النعمه، ج‏2، ص485، ح4: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ الْکُلَیْنِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ الْکُلَیْنِیُّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ یَعْقُوبَ قَالَ سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ أَنْ یُوصِلَ لِی کِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِیهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْکَلَتْ عَلَیَّ فَوَرَدَتْ فِی التَّوْقِیعِ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَان(عج)‏... 
32 ـ غیبت نعمانی، ص180، ح27: مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَى بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی یَعْقُوبَ الْبَلْخِیِّ قَالَ: 
33 ـ کافی، ج‏1، ص322، ح14: عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِیِّ جَمِیعاً عَنْ زَکَرِیَّا بْنِ یَحْیَى بْنِ النُّعْمَانِ الصَّیْرَفِیِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ جَعْفَرٍ یُحَدِّثُ الْحَسَنَ بْنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فَقَالَ: ... و الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص276 (شیخ مفید، ناشر: کنگره شیخ مفید، مکان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1413 ق‏، نوبت چاپ: اول) 
34 ـ غیبت نعمانی، ص156، ح19: وَ بِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْکُوفِیِّ قَالَ حَدَّثَنَا یُونُسُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع): 
35 ـ غیبت نعمانی، ص172، ح6 وَ بِهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ جَنَاحٍ عَنْ حَازِمِ بْنِ حَبِیبٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)... ثُمَّ قَالَ لِی یَا حَازِمُ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَتَیْنِ یَظْهَرُ فِی الثَّانِیَةِ. 
36 ـ رجال‏ کشی، ص475، ح902 
37 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص3، مقدمة المؤلف. 
38 ـ رجال‏ نجاشی، ص165. 
39 ـ رجال کشی، ص548. 
40 ـ کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج‏2، ص: 376ح 7: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: 
41 ـ رجال‏ کشی، ص616. 
42 ـ کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص652، ح12: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الطَّالَقَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِیٍّ الْأَنْصَارِیُّ عَنْ أَبِی الصَّلْتِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: 
43 ـ کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج‏2، ص: 376ح 7: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: 
44 ـ بحارالأنوار، ج53، ص15. 
45 ـ کافی، ج1، ص232، ح1 و الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد ، ج2، ص187. 
46 ـ کافی، ج1، ص231، ح3. 
47 ـ کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج‏2، ص: 376ح 7: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: 
48 ـ احمد الکاتب، الأمام المهدی حقیقة تاریخیّة أم فرضیّة فلسفیّة.

منبع: حجت الاسلام جواد جعفری

نظرات 102 + ارسال نظر
محمد جمعه 8 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 15:59 http://WWW.COMMANDER1365.WORDPRESS.COM

سلام
وبلاگه جالبی داری اگر موافق باشی با هم تبادل لینک کنیم موفق باشی.

سلام
ممنون ولی سنخیتی بین مطالب وبلاگم و وبلاگ شما نمیبینم که بخوام تبادل لینک کنم
موفق باشید!

احمد یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:46

سلام
متن کاملی بود، اگه شعر ناب هم باشه بد نیست گاهی اون شعر هایی که همه بلدند هم می تونه خیلی قشنگ باشه.

[ بدون نام ] یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 20:23

سلام
معلومه زحمت زیادی کشیدی خوشحال شدم لحظاتی که مهمانت بودم استفاده کردم
برام مفید بود
من نمیگم خسته نباشید چون میدونم خسته نمیشی
میگم خدا قوت

گویای خاموش سه‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 04:15 http://koochebaagh.parsiblog.com/

به نام خدا

سلام

ممنون از توجهی که به وبلاگ ما داری! و ممنون که توی این مدت صندلی که سرم شلوغ بود، با کامنت های خوگشلت نذاشتی کلبه خرابه مون کاملاً کپکیده بشه

به هر حال بالاخره آپیدم! گفتم بیام بخبرمت!
زبان فارسیم خیلی خوب شده نه؟


راستی اون شعر رو آخرش نفهمیدم به شوخی درباره ش اون طوری گفتی یا جدی بود؟!
آخه یه کمی که گذشت به نظرم اومد عین این اشعار پشت کامیونی شده!!
نظرت چیه؟

سلام گویا...
کار نیکویی کردی عزیزم
امدیم و میهمان وبلاگتان شدیم

گل محمدی پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 12:24 http://mamal92.blogfa.com/

سلام
منم عین شما زدم تو کار شعر و شاعری :D
البته اکثر شعرهام همون ایراد همیشگی یعنی کنایه توش هست! :|
تو آخرین کامنتی که گزاشته بودین گفتین:
"لطفا به خاطر مراجعات مکرر به وبلاگ رویای عزیز زیاد سر بزنید"
من این وبلاگ رو پیدا نکردم میشه لینکش رو بهم بدین؟
راستی منم آپ کردم.
موفق باشین...

آستان حضرت دوست پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 23:57 http://astan.blogsky.com

سلام
وبلاگ جالبی دارید...نه نظر گرافیکی و نه از نظر انسجام فرم و محتوا
بلکه از این جهت که شبیه دفتر خاطرات دختر هاست ...همون دفتر هایی که برای هم توش مطلب می نویسن ... گل می گذارن بین صفحاتش
جالبه از این نظر که خودتون هستید سعی نکردین "خود"تون رو پنهان کنید
جالبه از این نظر که حرف دلتون رو بی شیله پیله بیان کردید
جالبه از این نظر که 45 ساله باشید

------
در مجموع خیلی خوشحالم که با وبلاگتون آشنا شدم


یا علی

دختر مهربون سه‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:54 http://dokhtare-mehraboon.persianblog.ir/

سلام دوست عزیز!
چه وبلاگ قشنگی داری.
و چه شعرای قشنگی گذاشتی.
اگه به منم سر بزنی خوشحال می شم.
موفق و پیروز باشی.

گویای خاموش سه‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 19:45

به نام خدا

سلام

خوبی؟

چقدر قشنگ نوشتی توی اون کامنت... هههیییی

راستی طی یک اتفاق شماره ت از روی گوشیم پریده!
اگه خواستی یه اس ام اسی چیزی سند توو می که شماره ت بیفته.
بوس

صد بار از شما خواهش شده است...وقتی میای اینجا این لینک وبلاگت رو بذار من سرگردون نشم..کیه که گوش کنه!

گویای خاموش سه‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 23:35 http://koochebaagh.parsiblog.com/

به نام خدا

اتفاقاً یادم بود! باور کن یادم بود! منتها چهار تا کامنت بالاتر آدرسم رو گذاشته بودم! دیگه گفتم حتماً می بینی!

عجب!
شما هم مکرر از این عیب ما سو استفاده کن!

گل محمدی چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:26 http://mamal92.blogfa.com/

سلام
خوبین؟
میگم اینجا نمیشه پیام خصوصی برای کسی گزاشت؟
دو مطلب جدید گزاشتم تو وبلاگم.
یکی در رابطه با اینکه آیا "آل سعود" مسلمون هستن؟
http://mamal92.blogfa.com/post-24.aspx
دومی هم بدون شرح هست.
http://mamal92.blogfa.com/post-23.aspx
ممنون میشم نظرت رو راجبش بدونم.

*** پنج‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:50

خواستم مطلب رو بخونم ولی رنگ قرمز نمی دونم نارنجی روی آبی بهم گفت نمیشه!

Dortha دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:20 http://hpnfseuuvgc.com

You coud'nlt pay me to ignore these posts!

cheap auto insurance چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 17:25 http://cheapcarinsurancead.com

Your posting lays bare the truth

buy viagraa چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 18:37 http://buyviagraf.com

I just stopped by local sony store and had a chance to listen music through this headphone. With iphone’s m4a or m3a compressed files are not playing great as expected but over 320kbps mp3 files or non-compressed music files are making amazing sound. Base sound is really outstanding and feel something surrounding. it feels like i am in a recording studio. Design is okay but there is iphone-ipod remote and mice are attached on cable so really good for apple users. $299 is not cheap but it is worth. I really like this.

generic cialis online چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 18:57 http://cialisxxl.com

Je suis assez d’accord avec Aurélien mais je voudrais rajouter qu’il faut toujours faire attention que le site internet ne soit pas à l’image de l’organisation interne de l’entreprise (comme cela doit être le cas pour un intranet mais pas un site internet).C’est pourquoi ce genre de procédé doit toujours être couplé à d’autres méthodes comme l’aide de consultants externes (en ergonomie, utilisabilité, IA, etc) et mieux encore des tests utilisateurs.A moins avis, plus on demande l’avis de personnes internes, plus on doit recouper avec des personnes externes!

viagra online چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 19:45 http://viagraonlinedo.com

Bars/restaurants in or near hotels where many businessmen stay. Marriotts, Hiltons and Westins are the best bet. A lot of consultants stay in those hotels. Some consultants are in town as little as a day, some as much as a year, but most stay for 1-3 months. If unmarried, these men are almost certainly on the hunt. If married, well, sometimes those guys are looking too.

auto insurance quotes چهارشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 20:46 http://freeautoinsurancequotesgd.com

I would love to add that in case you do not already have an insurance policy or you do not remain in any group insurance, you may well make use of seeking the help of a health broker. Self-employed or those with medical conditions usually seek the help of the health insurance dealer. Thanks for your text.

where to buy cialis دوشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 20:42 http://buyedmedications.com

I found myself nodding my noggin all the way through.

cialis online چهارشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:05 http://edtabsmarket.com

That's a smart way of thinking about it.

cialis online دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 00:40 http://cialis4guys.com

Not bad at all fellas and gallas. Thanks.

car insurance in florida دوشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 14:39 http://autoinsurancequotestm.com

Wham bam thank you, ma'am, my questions are answered!

cheap cialis چهارشنبه 5 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 20:21 http://cialiswebs.com

The truth just shines through your post

insurance car شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 20:11 http://carinsurancequoteszip.info

Frankly I think that's absolutely good stuff.

cialis online سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 07:14 http://cialisglobal.com

Thank you so much for this article, it saved me time!

erection سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 15:22 http://viagraonlinezt.com

Thanks for introducing a little rationality into this debate.

buy levitra online جمعه 14 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 17:30 http://levitraip.net

You make things so clear. Thanks for taking the time!

viagra online Illinois دوشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 16:04 http://viagrail.net

We could've done with that insight early on.

car insurance qoute Maryland سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 00:33 http://carinsuranceratesin.us/car-insurance-rates-MD.html

That's a smart answer to a difficult question.

buy cialis online سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:35 http://cialisonlineix.com

No complaints on this end, simply a good piece.

levitra cheap چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 14:03 http://levitra.website

If only there were more clever people like you!

free ga auto insurance quotes چهارشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 22:02 http://carinsurancequotesga.info

Pleasing to find someone who can think like that

buy cialis دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 23:35 http://cialisqo.com

That insight solves the problem. Thanks!

car insurance سه‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 07:23 http://carinsurancequoteson.top

I see, I suppose that would have to be the case.

viagravendors.com پنج‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 18:18 http://viagravendors.com

the ideal middle order would be Kaif, Laxman and Yuvraj. Ganguly then asked the coach which position he should be in. Chapell then said that Ganguly should step down.Ganguly stalked off angrily, went to Laxman and told him that the coach wanted Laxman out of the team.Laxman was disappointed and went to Chapell and asked him what he should improve on and why Chapell wanted Laxman out of the team.Chapell didn't understand what Laxman was saying and Laxman told him that Ganguly said the coach wanted him out of the team.Chapell then said - "Ask Ganguly to say that again in my presence."Ganguly was brought forward and then he started to feel a bit embarressed said mumbled something about Laxman being out of the ODI team...

life insurance policy شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 22:17 http://lifeinsurancequotesnet.top

Super informative writing; keep it up.

life insurance quote یکشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 15:26 http://lifeinsurancequotesnet.top

Too many compliments too little space, thanks!

online college degree چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:02 http://onlinecollegecourses.xyz

This is exactly what I was looking for. Thanks for writing!

www.cialis.com چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 17:44 http://wwwcialiscom.net

Hmm it seems like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any tips for beginner blog writers? I’d genuinely appreciate it.

cheapinsurancenet.net چهارشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 20:35 http://cheapinsurancenet.net

UK Posted on I cannot imagine being a single mom/parent. There must be so much pressure to get it all done. Big-time admiration for all those single parents out there.

www.carinsurancequotes.com پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 13:23 http://wwwcarinsurancequotescom.org

Fantastico il metodo dell'essiccazione: non lo conoscevo e per una che non frigge di principio (anche senza abiti da sposa in cui entrare) è un'ottima alternativa! Grazie dell'idea!

cheapcarinsurance.net پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 14:49 http://cheapcarinsurancenet.net

Gracias Amigos!!Florencia, buenísimo lo que me contás y me alegra que te sirva de algo la experiencia!Recomiendo el libro Fueyes del Sr. Jorge Gonzalez, me pongo en contacto con la editorial Jorge!!Gracias.Y felíz día del dibujante a todos!!!!!

write essays for money چهارشنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 15:29 http://essaypal.info/write-essays-for-money.htm

It's great to find someone so on the ball

airport car rental جمعه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 18:48 http://germanycarrental.xyz/Baden-Baden.html

Pleasing you should think of something like that

http://carinsuranceguru.xyz سه‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 23:09 http://carinsuranceguru.xyz/blue_shield_arizona.html

Your's is the intelligent approach to this issue.

vehicle insurance چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:49 http://autoinsurancequotesco.work/

The honesty of your posting shines through

levitra order چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 22:25 http://levitrapill.xyz/

Going to put this article to good use now.

cheap auto insurance جمعه 8 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:16 http://cheapcarinsurancema.info/

I wanted to spend a minute to thank you for this.

viagra online شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:02 http://viagras.work/

Thinking like that is really impressive

cialis شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:23 http://cialisonlineapp.com

What a pleasure to find someone who thinks through the issues

viagra شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:36 http://viagraof.net

Way to use the internet to help people solve problems!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد